DASH dieet of niet?

dashdieetHet DASH dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) is in de Verenigde Staten opnieuw uitgeroepen tot het beste en evenwichtigste dieet door een experten panel. Het dieet is ideaal voor mensen met hartkwalen en om diabetes te voorkomen. Het DASH dieet verlaagt bovendien de totale en LDL cholesterol in het bloed. Bron: http://health.usnews.com/best-diet

Aangezien het DASH dieet is ontwikkeld om verhoogde bloeddruk te behandelen, ligt de nadruk om de relatie tussen verschillende voedingselementen zoals zout, vet, calcium, …. en verhoogde bloeddruk. Het DASH dieet bestaat uit grote hoeveelheden groenten (8-10 porties per dag), magere zuivelproducten (2-3 porties per dag), volkoren graanproducten en noten, weinig verzadigd vet en een beperkt gebruik van zout.

Algemeen kan men stellen dat het DASH dieet gebaseerd is op de klassieke voedingsdriehoek waarbij wordt aangeraden om veel groenten (300 gr), fruit (2 – 3 stuks) , zetmeelproducten (aardappelen) en 3 porties zuivelproducten.voedingsdriehoek

Conclusie: Het DASH dieet is een dieet volgens de definitie van diëthiek: de leer van de evenwichtige voedingspatronen. Zoals aangeven is het dieet gericht om bepaalde waarden zoals cholesterol in het lichaam te normaliseren en niet zozeer op het verliezen van gewicht. Gebruik daarom het DASH dieet waarvoor het dient: gezond eten en op gewicht blijven. Om af te vallen is het proteïne dieet het meest wetenschappelijk onderbouwde dieet. Meer informatie over dit dieet vind je op www.eiwitdieetshop.com

Meer informatie over het DASH dieet:
http://www.dashdiet.org/